Пятница, 03.05.2024, 02:23

Освіта на базі Гімназії №2 ВМР

Неофіційний сайт школи. Автор - Кренцін Михайло

Меню сайту
Наше опитування
Чи готуєтесь ви до ЗНО?
Всего ответов: 6
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0





Яндекс.Метрика
Форма входу
Пошук
Календар
«  Май 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Друзі сайту
  • Сайт школи-гімназії №2
  • Центр розвитку школярів в Інтернеті
  • Сайт інтернет олімпіад ФМГ№17
  • Система перевірки знань
  • Програмування та радіотехніка - Мішатронік
  • ВРЦОЯО - ЗНО
  • Лабораторія інформаційно-комунікаційних технологій
  • ДПА
  • Вивчення інформатики
  • Вінницький обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників
  • Обласний центр технічної творчості учнівської молоді (ОЦТТУМ)
  • Освітній портал
  • НОУ "Интуит"
  • Погода у Вінниці

    Як визначити віршовий розмір

     

    Для когось визначення віршового розміру здаються страшною і неподоланною проблемою. Насправді, це просто! Один раз навчившись визначати віршовий розмір і запам’ятавши деякі хитрощі, ви гарантовано здобуваєте собі бали на ЗНО. Завдання на визначення віршового розміру обов′язково (ну 99%) будуть на тестуванні.

    Давайте визначимо розмір пісні Океану Ельзи “Сосни”:

    Ти вийшла заміж за весну,
    ти вийшла заміж за весну.
    Мені лишила осінь
    і запах твоїх сосен.

    Щоб визначити віршовий розмір:

    1) Прочитайте вірш, зверніть увагу на наголошення слів.

    Нам потрібні не правильні наголоси, як у словнику, а такі, які відчитуються у вірші. Так, наприклад, у рядку “і запах твоїх сосен” слово “твоїх” має наголошуватися на другий склад “твоїх”, але для цього вірша краще звучить і співається Вакарчуком “твоїх”. Тому не лінуйтеся читати віршик вголос! Раджу робити це і на  тестуванні – пошепки – щоби краще відчути наголошені і ненаголошені склади.

    2) Розставте наголоси у словах.

    Ти вийшла заміж за весну,
    ти вийшла заміж за весну.
    Мені лишила осінь
    і запах твоїх сосен.

    3) Намалюйте схему, де

    _  - це наголошений голосний (на письмі це така рисочка з наголосом над нею, що позначає наголошений склад).

    U – це ненаголошений голосний (на письмі це дужечка або рисочка без наголосу).

    Позначки записуйте у рядки, як у вірші, причому робіть це акуратно, щоб позначки були чітко одна під одною. У нашому випадку схема буде така:

    U _ U _ U _ U _
    U _ U _ U _ U _
    U _ U _ U _ U
    U _ U _ U _ U

    ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ, кількість таких позначок у вашій схемі = кількості голосних у вірші.

    4) Роздивіться свою схему і ви побачите якусь частинку, що повторюється. Це – стопа. Вона може складатися з 2 або 3 складів. Відділіть поперечними лініями стопи у своїй схемі:

    U _/ U _/ U _/ U _/
    U _ /U _ /U _/U _/
    U _ /U _ /U _ /U
    U _ /U _/ U _ /U

    У “Соснах” повторюється U _. Такий розмір називається ямб.  А оскільки в рядку він повторюється 4 рази, то це – чотиристопний ямб.

    Це ваші чотири кроки до успіху! Залишається тільки запам’ятати, що як називається. До вашої уваги ВІРШОВІ РОЗМІРИ:

    1) Ямб U_

    Океан Ельзи – Сосни

    Ти вийшла заміж за весну,
    ти вийшла заміж за весну.
    Мені лишила осінь
    і запах твоїх сосен.

    U _/ U _/ U _/ U _/
    U _ /U _ /U _/U _/
    U _ /U _ /U _ /U
    U _ /U _/ U _ /U

    2) Хорей  _ U

    Плач Єремії – Вона

    Завтра прийде до кімнати твоїх друзів небагато,
    Вип’єте – холодного вина.
    Хтось принесе білі айстри, скаже хтось: “життя прекрасне”.
    Так, життя – прекрасне, а вона

    _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/

    _ U/ U U/_ U/ U U/ _ 

    _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/

    _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _

    3) Дактиль  _ U U

    Тартак – Наше літо

    Сонце пече, річка тече
    Влітку на вулиці так гаряче
    Сонце пече, річка тече,
    Влітку на вулиці так гаряче.

    _ U U/ _ _ U/ U _
    _ U U/ _ U U/ _ U U/ _
    _ U U/ _ _ U/ U _
    _ U U/ _ U U/ _ U U/ _

    4) Амфібрахій U _ U

    Океан Ельзи – Все буде добре

    І все буде добре
    Для кожного з нас.
    І все буде добре,
    Настане наш час.

    U _ _/ U _ U 
    U _ U/ U _
    U _ _/ U _ U 
    U _ U/ U _ 

    5) Анапест U U _

    Друга ріка – Відчиняй

    Відчиняй я стою на порозі
    Я вже тут, я вже дома, привіт
    Не питай де я був позавчора
    Вчора вранці, сьогодні, торік.

    U U _/ U U _/ U U _/ U
    U U _/ U U _/ U U _
    U U _/ U U _/ U U _/ U
    _ U _/ U U _/ U U _

    Ви помітили, що часто не виходить “чистої” схеми, в одному уривку може бути намішано різних стоп. Ваше завдання – помітити загальну закономірність. Можу вас запевнити, що в тестах ЗНО пропонують не надто заплутані уривки, мабуть, щоб уникнути непорозумінь і апеляцій.:)

    І насамкінець, маленька хитрість, як запам’ятати віршові розміри, бо дуже вони вже плутаються в голові. Запам’ятайте самі назви розмірів і те, як самі ці слова наголошуються:

    Трискладові:

    1) Дактиль – наголос у цьому слові на перший склад, отже і у віршовому розмірі на перший _ U U.

    2) Амфібрахій – наголос у самому слові посередині, отже і у віршовому розміріпосередині - U _ U.

    3) Анапест – наголошуємо останній склад у слові, так само останній і у віршовому розмірі -  U U _.

    Двоскладові - навпаки:

    1) Ямб – наголос у слові на перший, але у віршовому розмірі, навпаки, на другий - U _.

    2) Хорей – наголос у слові на другий, а у віршовому розмірі, навпаки, перший - _ U.

    І закріпимо. Щоб визначати віршовий розмір:

    1) запам’ятайте порядок дій:

    прочитати вголос - розставити наголоси – намалювати схему – визначити закономірність.

    2) запам’ятайте 5 розмірів: 

    хорей _ U, ямб  U _, дактиль _ U U, амфібрахій  U _ U, анапест U U _.

     

    Єдина Країна! Единая Страна!